حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری
نویسنده
چکیده مقاله:
پرسش حقیقت در هنر ازجمله موضوعات بحثبرانگیزی است که از دیرباز در تاریخ زیباییشناسی مطرح بوده و به شکلی ضمنی پرسشهایی دیگر را مفروض قرار میدهد؛ یعنی ماهیت حقیقت و فهم آدمی را. گادامر ازجمله فلاسفه معاصری است که توجهی خاص به این موضوع کرده و در مسیر فلسفی خود بهنقد زیباییشناسی کانت میپردازد. او آگاهی زیباشناختی را انتزاعی میداند که اثر هنری را از بستر خود یعنی تاریخ و تجربه آدمی جدا میکند. انتزاع ملازم با تجربۀ زیباییشناختی بهطور تصنعی حقیقت را در گسترۀ دانش مفهومی علوم تجربی محدود نموده و منکر حقیقت غیر مفهومی علوم انسانی و هنر میشود. گادامر انگارۀ حقیقت در مفهوم نامستوری را با مقولۀ فهم پیوند زده، فهم و حقیقت را دارای منشی تاریخی و هرمنوتیک میداند. در نگاه او اثر هنری با ما سخن میگوید و از خلال چالشی همیشگی با آدمی و زندگی او واقعۀ حقیقت اتفاق میافتد. در این نوشتار سعی شده ضمن تحلیل برخی مفاهیم زیباییشناختی گادامر، برتبیین هستی شناختی تجربۀ اثر هنری که همانا تبیین نسبت میان حقیقت و هنر است، تأکید شود. خواهیم دید که در مواجهه با اثر هنری نمیتوان ناظر محض بود؛ اثر هنری با دگرگونی واقعیت، حقیقت آن را برملا میکند.
منابع مشابه
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر بهفردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله بهواسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه میگیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی(هنری) است. زبان هنری بهعنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیباییشناختی به کمک تجربۀ دینی میآید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن ...
متن کاملهایدگر و گادامر: دو رویکرد به مفهوم حقیقت نزد افلاطون
حقیقت در فلسفة هایدگر، یکی از مضامین اساسی است. وی از آغاز اندیشة خویش کوشید مفهوم بنیادیتری از حقیقت عرضه کند و در طول فعالیت فلسفی خویش رویههای گوناگونی در این خصوص در پیش گرفت. با وجود این هرگز از این بصیرت اساسی خویش دست نکشید که حقیقت ἀλήθεια است؛ یعنی کشاکش میان پوشیدگی و آشکارگی. بهعلاوه، هایدگر معتقد است در فلسفة افلاطون، تحولی در ذات حقیقت پدید آمده، بهطوری که حقیقت به «درستی» مبدل...
متن کاملهنر ادبی و ادبیات هنری
هنر و ادبیات، دو شکل از آفرینش است که از دیدگاه زیباییشناسی به هم پیوستهاند. هنر گاهی شکل زیباشناسانه خود را تغییر میدهد که این تغییر شکل میتواند از راه بازسازی زبان، فهم و دریافت صورت گیرد. در نگرشی میتوان ادبیات را هنر نامید، وقتی اثر ادبی ویژگیهای منحصر به فرد اثر هنری را با خود دارد، یعنی اثری که خلق شده و تکرارناپذیر است؛ چرا که ادبیات و هنـر بیانـگر احساس و عواطف هنرمند است و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 29- 43
تاریخ انتشار 2009-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023